Bewegingsadvies

Dat lichaamsbeweging gezond is zal je niet verbazen. Het gaat de ontwikkeling van ouderdomsziekten tegen, houdt je gezondheid op peil en is beter voor je geestelijke gezondheid.

Evolutionair gezien was een regelmatige lichaamsbeweging onderdeel van het dagelijks leven. De oermens moest bewegen om in leven te blijven en zelfvoorzienend te kunnen zijn. Natuurlijke selectie heeft ervoor gezorgd dat we kunnen overleven en succesvol kunnen zijn als zeer actieve buitenmensen. We zijn dus niet gemaakt om marathons te rennen en zware halters te tillen. Maar ook niet om langdurig op een bureaustoel te zitten. Dit blijkt uit het verhoogde risico dat men loopt op veel aandoeningen wanneer je met grote regelmaat niets aan beweging doet.

Alleen lichaamsbeweging compenseert dit risico niet voldoende als je lange dagen zittend doorbrengt door bijvoorbeeld een kantoorbaan. Om met deze “zittende ziekte” af te rekenen is het belangrijk om de werkomgeving aan onze evolutionaire behoeften aan te passen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld wandelend vergaderen/telefoneren, elk half uur korte bewegingen (glas water pakken en vervolgens 30 minuten later naar de toilet), lunchwandeling, de trap i.p.v. de lift en het tillen van zware ordners. Alles wat je maar kunt bedenken om je spieren in actie te krijgen, zodat je niet langer dan 30 minuten stil zit.

Om lichamelijk weer een beetje op ons evolutionaire spoor te komen, kun je denken aan onderstaand voorbeeld:

* Kortdurend intensief bewegen, gevolgd door rust
* zoveel mogelijk wandelen
* Regelmatig gewichten oppakken
* Bij voorkeur buiten bewegen
* Zo min mogelijk zitten
* Een of meerdere dagen per week sporten

Door te bewegen krijg je meer energie en kun je je beter gaan voelen. Maar ook kun je verbetering zien in je nachtrust en je lichaamsgewicht beter beheersen. En dan nog maar niet te beginnen over al die belangrijke geluksstofjes zoals serotonine en dopamine die vrijkomen bij bewegen!

Eenmaal in beweging blijf je makkelijker bewegen. Het kan zijn dat je al regelmatig beweegt/sport, maar dat je gezondheid te wensen over laat. Misschien heb je last van blessures, darmproblemen, hoofdpijn of gewrichtsproblemen. Dit kunnen belemmeringen zijn om door te gaan of je prestatie te verbeteren. Dan is het verstandig om te kijken naar je voedingspatroon. Er kan sprake zijn van een tekort aan voedingsstoffen in je lichaam zoals een chronische ziekte of door eenzijdige of ongezonde voeding. Sporten na een behandeling van een ernstige ziekte kan ook onzekerheid met zich mee brengen, dan is het belangrijk om je voedings- en bewegingspatroon af te stemmen op jouw lichamelijke situatie.

Ik help je graag bij het maken van de juiste voedingskeuzes. Dit kan bij gezondheidsklachten maar ook bij onzekerheid of je juiste voedingskeuzes maakt.

Download hier het MBOG overzicht Zorgverzekeraars vergoedingen 2019

Download PDF