Magnesium

Heb jij last van stress? Slaap je slecht of heb je weinig energie? Huidaandoeningen zoals eczeem of acne? Heb je last van spierkrampen of een verminderde weerstand? Dan kan het zijn dat je een magnesium tekort hebt.

 

Wat doet magnesium in het lichaam?
Magnesium is een mineraal dat onmisbaar is voor ons lichaam. Het is de centrale energieleverancier voor onze cellen. Wat benzine voor onze auto is, is magnesium voor onze energieaanmaak. Magnesium is betrokken bij meer dan 300 lichaamsprocessen en dus onmisbaar. Magnesium is een echt antistress-mineraal, het heeft een kalmerende werking en ontspant de spieren en bloedvaten (hart), terwijl calcium de spieren aanspant. Het zorgt voor de vorming van gezonde tanden en botten, stevigheid van het skelet, versterking van het geheugen en concentratievermogen en het vrijmaken van energie uit voeding.

 

Wat zijn de oorzaken van een magnesiumtekort

Het magnesiumverbruik van het lichaam neemt toe naarmate het meer blootgesteld wordt aan stress. Ons stress-systeem heeft altijd voorrang op magnesium waardoor dit flinke consequenties heeft voor alle lichaamsprocessen in ons lichaam. Een hoge calciumopname zorgt voor een magnesiumtekort, maar ook andere oorzaken zoals medicijnen, maagzuurremmers, antibiotica, de pil, een hoge zinksuppletie of een slechte opname in de darmen dragen bij aan een magnesium tekort.

 

Symptomen tekort

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de mensen in de westerse wereld een tekort aan magnesium heeft, waarvan een groot deel het zich niet bewust is. De lijst met symptomen van een magnesium tekort is erg lang, maar hier volgen een aantal voorbeelden:

  • Verkrampte spieren
  • Depressie
  • Slechte doorbloeding
  • Kouwelijkheid
  • Hoofdpijn/migraine
  • Menstruatieklachten/PMS
  • Ooglidtrillingen
  • Constipatie
  • Hartritmestoornissen/Hartkloppingen
  • Wakker schrikken omdat je denkt dat je valt
  • Oorsuizen
  • Verminderde weerstand

 

Hoe vul je het mineraal aan?

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je moet het dus uit je voeding zien te halen. Magnesium zit in veel gezonde voedingsmiddelen, waaronder granen, groene groenten (spinazie), rauwe cacao, noten, water, avocado’s en vis.

Door uitputting van de bodem is er helaas steeds minder magnesium beschikbaar in groente en in tijden van stress plas je 4 keer meer magnesium uit dan normaal. Dan is het geen gek idee om wat extra magnesium in de vorm van een supplement te slikken. Een extra dosis magnesium in drukke of stressvolle tijden kan geen kwaad maar door inname van extra magnesium kan een tekort ontstaan aan een ander mineraal: kalk. Daarom is het raadzaam om naast magnesium ook calcium te slikken.

Magnesium is er onder andere in olie, tabletten of vlokken. Olie kun je direct op pijnlijke spieren en gewrichten aanbrengen, onze huid neemt het goed op. Je kunt het ook als massageolie gebruiken, dit kan een prikkende en tintelende reactie veroorzaken. De vlokken kun je aan een (voeten)bad toevoegen.

Herken jij bovenstaande klachten en ben je benieuwd wat magnesium voor jou kan doen? Neem dan contact met mij op.

Download hier het MBOG overzicht Zorgverzekeraars vergoedingen 2019

Download PDF