Op natuurlijke wijze de griep te lijf

Ben je verkouden of heb je de griep? Niezen, spierpijn, opgezette klieren, keelpijn, moe….. Je kunt je behoorlijk lamlendig voelen.

Toch is het goed om eens in de zoveel tijd een flinke griep met koorts te krijgen, daarmee dood je namelijk heel veel bacteriën in je lichaam. Onderdruk je de koorts met pijnstillers dan onderdruk je je immuunsysteem met de kans dat het ziekteproces langer duurt. Je lichaam heeft rust en tijd nodig om te herstellen maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we de natuur niet een handje kunnen helpen. Hieronder lees je enkele geneeskrachtige voedingsmiddelen:

  1. Veel water drinken
    Water is ons belangrijkste bestanddeel en helpt afvalstoffen te verwijderen
  2. Kruidenthee
    Groene thee bevat flavonolen, de stof met de grootste ontstekingsremmende en weerstand verhogende eigenschappen. De theesoorten uit Japan bevatten de hoogste gehaltes. Drink altijd vers gezette thee en laat deze een minuut of 10 trekken. Andere ondersteunende theeën bij griep zijn vlierbloesemthee, lindebloesem, zonnehoed, tijm, salie, weegbree en eucalyptus.
  3. Gember
    Verse gemberthee verdrijft de kou uit je lijf. Gember is scherp en warm en brengt je lijf in beweging en zet de poriën open Gember is erg goed tegen misselijkheid en het is een krachtig middel tegen ontstekingen en het is een antioxidant
  4. Knoflook
    Knoflook, uien, preien, bieslook, sjalotten remmen de ontwikkeling van ontstekingen af. Knoflook is de sterkste bron en bevat alliine wat een sterke virusremmer is, bij voorkeur vers geplet en rauw.
  5. Fruit & groenten
    Als je trek hebt zijn fruit en groenten ideaal, ze bezitten bioflavonoiden en andere stoffen om de virussen en bacteriën te bestrijden en het immuunsysteem te versterken. Kies voor biologische onbespoten groenten, fruit en kruiden. Enkele voorbeelden zijn granaatappels, blauwe bessen, bramen, cranberry’s, frambozen en appels. Oude rassen en bittere soorten groenten bevatten de meest immuun versterkende stoffen zoals spruitjes, witlof. Groene bladgroenten zoals broccoli, boerenkool, spinazie zitten vol vitamines, mineralen, vezels, vitamine A, C, en K. Deze hebben antibacteriële eigenschappen.
  6. Verse (kippen)bouillon
    Soep bevat veel mineralen en de aminozuren uit kippenbotten en karkassen werken als een slijmoplosser. Het is een natuurlijke ontstopper en kan cellen blokkeren die hoesten en een verstopte neus veroorzaken.
  7. Vlierbessensap
    Vlierbessensap is een enorme immuunsysteem-booster en de vlierbes voorkomt dat het griepvirus zich vermenigvuldigt. Het verkort de ziekteduur, vermindert koorts en begeleidende bijverschijnselen en het werkt ook preventief. Kies voor een biologische en suikervrije variant, eventueel kun je er zelf wat Manuka honing aan toevoegen.
    Vlierbessen kunnen de absorptie van mineralen (calcium, magnesium, zink..) beïnvloeden, neem de sap daarom niet tegelijk met voedingssupplementen in.
  8. Zinkrijke voeding
    Het mineraal zink is betrokken bij het remmen van ontstekingen en infecties. Voorbeelden hiervan zijn zeewieren, edelgist, eieren, haver, hennepzaad, lijnzaad, noten en schaal- en schelpdieren.

Je kunt zink en vlierbessenextract natuurlijk ook suppleren tijdens de griepperiode. Enkele andere aanbevelingen zijn:

Vitamine D3
In voeding zijn vis, eieren en roomboter de belangrijkste bronnen. Maar de Hollandse winters vragen om meer vitamine D want de zonkracht is in de wintermaanden bij lange na niet genoeg om aan onze benodigde dosis te komen. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vitamine D het risico op griep en verkoudheid met 70% verlaagt.

Vitamine C
Met een sinaasappeltje per dag ga je het niet redden: de minimum hoeveelheid (orthomoleculair) per dag is 2 gram en daar moet je ongeveer 40 sinaasappels voor eten!

Probiotica
Probiotica zijn goede bacteriën, deze zorgen voor een goede darmflora, wat van belang is voor het immuunsysteem. Een specifieke bacteriestam Bifidobacterium Bifidum is bekend om zijn preventieve werking tegen de griep.
Als je probiotica koopt, let er dan op dat er een nummer achter de stam staat. Dit heeft te maken met de onderzoeken die gedaan zijn met specifieke stammen.

Hopelijk kom je met deze tips goed de winter door. Mocht je vragen hebben, kan je altijd een berichtje sturen.

Neem contact op

Download hier het MBOG overzicht Zorgverzekeraars vergoedingen 2019

Download PDF